Veelgestelde vragen

Ik weet welk incontinentiemateriaal ik nodig heb, hoe krijg ik dit vergoed?

Om incontinentiemateriaal vergoed te krijgen heeft u altijd een voorschrift nodig van een gespecialiseerd zorgverlener. Zie stap 8 in het Abena stappenplan.

Ik wil een proefpakket aanvragen, wat moet ik doen?

Weet u welk product past bij uw persoonlijke situatie? Vraag het proefpakket aan via abena.nl/proefpakket. Weet u nog niet welk product bij u past? Ga in gesprek met een gespecialiseerd zorgverlener (zie stap 6 van het Abena stappenplan) of neem contact op met het Abena Adviesteam via 0485-581150 (ma-do 08:00-17:00 uur en vrij 08:00-15.00 uur) of mail naar support@abena.nl

Bij wie moet ik een product bestellen als ik recht heb op vergoeding?

Neem contact op met het Abena Adviesteam wanneer je wilt weten hoe u een product binnen de vergoeding verkrijgt. Ook kunt u op de website van uw zorgverzekeraar zien welke medisch speciaalzaken gecontracteerd zijn. Verzekeraars werken samen met gecontracteerde leveranciers (apotheken en medisch speciaalzaken) voor het leveren van incontinentiemateriaal. Dit zijn leveranciers waarmee afspraken gemaakt zijn door de zorgverzekeraar over kwaliteit en prijs. Deze leveranciers hebben doorgaans één of meerdere merken incontinentiemateriaal in hun assortiment. Het is ook mogelijk om bij een niet-gecontracteerde leverancier te bestellen. Houd er wel rekening mee dat hiervoor vooraf toestemming moet worden gevraagd bij de zorgverzekeraar en dat in veel gevallen geen volledige vergoeding wordt gegeven.

Ik wil een product bestellen, moet ik dat aan de zorgverzekering laten weten?

Wanneer u weet welk product u wilt bestellen kunt u direct naar een medisch speciaalzaak of apotheek om u product te bestellen. Hier vragen ze altijd naar uw zorgverzekeraar, het advies van u gespecialiseerd zorgverlener en het voorschrift. Twijfelt u of een medisch speciaalzaak of apotheek is aangesloten bij uw zorgverzekeraar? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Moet ik eigen risico betalen?

Incontinentiemateriaal wordt vergoed vanuit de basisverzekering. De basisverzekering vergoedt de kosten van incontinentiemateriaal boven het eigen risico. Voor de basisverzekering geldt een verplicht eigen risico van minimaal €385,-. Dit kan vrijwillig met €500,- worden verhoogd tot een maximaal eigen risico van €885,-. Pas wanneer het eigen risico is afbetaald, worden de kosten van het incontinentiemateriaal volledig vanuit de basisverzekering vergoed. Voor sommige behandelingen of therapieën kan bovendien een eigen bijdrage worden gevraagd. Dit is een door de overheid vastgesteld percentage dat iemand zelf moet betalen voor bepaalde medicijnen, behandelingen en zorgvragen.

Waar heb ik recht op? Hoeveel stuks krijg ik maximaal vergoed?

Dat wordt door een gespecialiseerd zorgverlener in combinatie met uw zorgverzekeraar bepaald. Neem contact op met een zorgverlener wanneer u vragen hierover heeft. Tip: wees in een adviesgesprek niet te bescheiden over uw persoonlijke situatie. Alleen als u open en eerlijk bent, kan een zorgverlener goed bepalen welk product en welke aantallen bij uw persoonlijke situatie past.

Bij welke medisch speciaalzaak kan ik een product bestellen?

Kijk op de website van uw zorgverzekeraar welke medisch speciaalzaak of apotheek zijn aangesloten. Let op: indien de gewenste medisch speciaalzaak of apotheek niet gecontracteerd is moet er een machtiging worden aangevraagd via de zorgverzekering.

Ik krijg geen producten vergoed, en nu?

Bestel incontinentiemateriaal en andere gerelateerde producten eenvoudig en discreet in onze webshop.

Mijn apotheker levert geen Abena producten, maar ik wil deze wel graag gebruiken. Wat nu?

Verzekeraars werken samen met gecontracteerde leveranciers (apotheken en medisch speciaalzaken) voor het leveren van incontinentiemateriaal. Dit zijn leveranciers waarmee afspraken zijn gemaakt door de zorgverzekeraar over kwaliteit en prijs. Deze leveranciers hebben doorgaans één of meerdere merken incontinentiemateriaal in hun assortiment. Het is ook mogelijk om bij een niet-gecontracteerde leverancier te bestellen. Houd er wel rekening mee dat hiervoor vooraf toestemming moet worden gevraagd bij de zorgverzekeraar en in veel gevallen geen volledige vergoeding wordt gegeven. Uiteraard is het ook mogelijk om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Zeg hiervoor tenminste vóór 1 januari het contract met de huidige zorgverzekeraar op en kies vóór 1 februari een nieuwe zorgverzekering. De premie (maandelijkse kosten) verschillen per zorgverzekeraar, daarnaast kan de inhoud en vergoeding van aanvullende verzekeringen per maatschappij en per jaar wisselen.

Ik krijg niet voldoende producten vergoed. Waar kan ik producten bijkopen?

Voor alle niet-vergoede (extra) producten of bestellingen van extra incontinentiematerialen is er de officiële Abena Webshop. In sommige gevallen kan het gemakkelijk en voordeliger zijn om incontinentiemateriaal zelf te kopen. Op die manier blijft het eigen risico gehandhaafd en kunt u zelf bepalen welk incontinentiemateriaal en hoeveel producten u per dag wilt gebruiken. In de Abena webshop en andere (online) winkels gelden bovendien regelmatig kortingen, waardoor producten soms goedkoper is dan het verkrijgen via de zorgverzekering.

Ik gebruik nu een inlegger voor licht urineverlies, maar merk dat deze niet meer voldoet omdat ik meer urine verlies. Kan ik in plaats daarvan een zwaarder product of een ander product bestellen?

Neem contact op met een gespecialiseerd zorgverlener en geef aan dat uw situatie is veranderd. U heeft altijd recht op meer of zwaardere producten wanneer u meer urine verliest. Zorg dat u duidelijk vertelt wat er is veranderd, zodat de zorgverlener u een passend advies kan geven. Een huisarts kan u verwijzen naar de juiste gespecialiseerd zorgverlener.