Inspelen op zorguitdagingen met slimme logistiek én slimme producten

De 5 logistieke uitdagingen van zorgleverancier Abena

Ruim 70 procent van de zorg bestaat uit logistieke processen. Deze processen vormen een enorme kostenpost. Dit vraagt om een efficiëntere aanpak én innovaties. Abena, specialist in basiszorg, ontwikkelt producten en diensten die inspelen op de uitdagingen van zorgverleners en cliënten. Welke uitdagingen zijn dat dan precies? We spraken hierover met Karl van Emmerik, manager DC & Logistiek bij Abena.

postnl-nederland-abena-samenwerking
postnl-abena

v.l.n.r.: Robbert van der Hilt (tactisch inkoper bij ‘s Heeren Loo in Amersfoort), Karl van Emmerik (DC & Logistiek Manager Abena) en Sieger Withaar (tactisch inkoper bij ’s Heeren Loo in Amersfoort).

Uitdaging 1: In ontvangst nemen van leveringen

‘Zorginstellingen willen zo min mogelijk vervoersbewegingen op hun terrein om de rust voor hun cliënten te bewaren en de werkdruk voor het personeel te verlagen. Dit betekent dat we minder vaak of slimmer moeten gaan leveren, maatwerk moeten leveren door vervoersstromen samen te voegen en delen van één order op verschillende afdelingen van een zorgcentrum af te leveren. Tot de plek waar de klant of cliënt het wil hebben. De orders, en dus de leveringen, worden steeds fijnmaziger.’

Uitdaging 2: Slim bundelen

‘Momenteel testen we drie maanden lang same day delivery met
zorginstelling ’s Heeren Loo in drie verschillende regio’s met als doel het aantal vervoersbewegingen op hun terrein te beperken. PostNL haalt de order in de ochtend op in plaats van de avond ervoor, en levert het dezelfde dag nog af. Als andere leveranciers hier aan meedoen, kunnen we leveringen samenvoegen en de vervoersbewegingen nog meer beperken. De extra kosten hiervoor belasten we één op één door aan onze klanten. Distributie is voor ons geen verdienmodel. Het gaat erom dat we kunnen voldoen aan de behoeften van de klant.’

Uitdaging 3: De zorg betaalbaar en bereikbaar houden

‘Om de zorg betaalbaar te houden wordt er vaak gekeken naar kostenbesparingen op materiaal. Maar we moeten juist kijken naar wat iets oplevert. Bijvoorbeeld door nieuwe diensten te ontwikkelen die inspelen op de behoeften in de zorg én die bijdragen aan de kwaliteit van leven. Meer dan 50 procent van de bewoners van zorginstellingen heeft te maken met ongewild urineverlies. Incontinentiemateriaal wordt vaak te vroeg of juist te laat verschoond, waardoor mensen onnodig uit bed worden geholpen of dat er lekkages ontstaan. Met als gevolg dat zorgmedewerkers extra tijd kwijt zijn aan onnodige verwisselingen of het verschonen van bedden en kleding. Door de inzet van slim incontinentiemateriaal, Abena Nova, kunnen zorgmedewerkers via een app zien wanneer ze het materiaal moeten vervangen. Door dergelijke producten en diensten kunnen zorgmedewerkers efficiënter werken en verhogen we de kwaliteit van leven van cliënten.’

“We willen het onze klanten zo eenvoudig mogelijk maken, houden onze processen simpel en laten zaken weg die er niet toe doen. Ons streven: exact leveren waar, wanneer en hoe onze klanten dat willen.”

Karl van Emmerik, manager DC & Logistiek

Uitdaging 4: Leveren zoals de klant dat wil

‘We willen het onze klanten zo eenvoudig mogelijk maken, houden onze processen simpel en laten zaken weg die er niet toe doen. Ons streven: exact leveren waar, wanneer en hoe onze klanten dat willen. Het gaat onder andere om de manier waarop iets geleverd wordt. Elk product vereist een andere verpakking, omdat het bijvoorbeeld onder bepaalde condities vervoerd moet worden. Voor producten als incontinentiemateriaal komt er nog bij dat mensen vaak niet willen dat hun omgeving weet dat ze dit nodig hebben. Daarom maken we gebruik van neutrale verpakkingen en leveren we het pakket niet bij de buren af bij afwezigheid.’

Uitdaging 5: Bijdragen aan het klimaat

‘Wij willen het milieu zo min mogelijk belasten. Dit doen wij door het gebruik van hernieuwbare grondstoffen. Op alle producten waarop we het Nordic Eco label mogen voeren, reclyclen we bijna 100% van ons afval. Maar ook in de logistiek worden er stappen gezet. Door zendingen samen te voegen, elimineren we verspilling zonder af te doen aan de kwaliteit. Dit kunnen we het beste realiseren door te werken met een logistieke partner die in hetzelfde gebied, op dezelfde dag meerdere leveringen heeft.’

Abena heeft samen met MediSens Wireless slim incontinentiemateriaal ontwikkeld dat de vochtinhoud realtime en nauwkeurig meet. Door middel van een app hebben zorgmedewerkers inzicht in de mate van verzadiging
van incontinentiemateriaal en weten zo wanneer ze
het incontinentiemateriaal moeten verwisselen.

Abena Nova zorgt voor:

  • 76% minder natte bedden
  • 30% minder verschoningen
  • 28% afname tijdsbesteding continentiezorg
  • 20% besparing kosten voor continentiezorg
  • 15% minder afval
postnl-nederland-denemarken-healthcare-service-logistiek

Because we care

Over Abena

Bij Abena willen we dagelijks het verschil maken in het leven van mensen. Dat doen we door te werken aan oplossingen voor betere zorg. Oplossingen die de kwaliteit van leven van mensen verbeteren. Voor mannen, vrouwen, kinderen, baby’s, maar ook voor zorgprofessionals en mantelzorgers die dag in en uit voor anderen klaarstaan. De gezondheid van mens en milieu staat altijd centraal in alles wat we doen.

Onze missie is het bieden van de beste hulp. In de vorm van producten, maar ook in de vorm van mensen. Betrokken mensen die naast je staan en je ondersteunen in jouw zorgtaak, facilitaire rol of zorgvraag. Zodat de beste zorg eenvoudig voor jou bereikbaar blijft, of je nu in een zorginstelling of thuis woont of werkt.

Onze visie is dat de beste zorg bereikbaar moet zijn voor iedereen. Dat vereist een optimale samenwerking van mensen. Mensen die beschikking hebben over de juiste kennis, kunde en producten. Technologie krijgt hierin een centrale rol. Om zorgprofessionals te ondersteunen én te ontzorgen. Zodat zij zich kunnen richten op het echte mensenwerk. Zo zorgen we samen voor een gezonde toekomst.