Het is onze missie om cliënten en zorgprofessionals (een beetje) gelukkiger te maken door te werken aan oplossingen voor betere zorg. Het verschil maken voor ruim één miljoen Nederlanders die last hebben van urineverlies.

Een stukje geluk brengen

Een nieuw jaar leiden we bij Abena in met een nieuw thema. Voor 2018-2019 is het thema “Maak het verschil” gelanceerd. Want onze mensen kunnen daadwerkelijk het verschil maken door bij te dragen aan een stukje geluk bij mensen die last hebben van incontinentie. Een van de initiatieven waar Abena het verschil mee wil maken is het crowdfunding en -sourcing platform Geef om Zorg. Mensen en mooie ideeën samenbrengen om het verblijf in een zorginstelling leuker te maken. Denk hierbij aan speciale tandemfietsen en tovertafels voor mensen met een verstandelijke beperking of een artiest die wordt ingehuurd om een onvergetelijk optreden te verzorgen.

Dichterbij de eindgebruiker

Als introductie van het thema “Maak het verschil” wilde Rob Basjes, Directeur Abena Nederland, deze boodschap niet alleen vertellen, maar ook laten voelen aan zijn medewerkers.

Ik vind het belangrijk dat alle medewerkers van Abena dicht bij de mensen staan die onze producten gebruiken, zodat we goed blijven beseffen waar we het allemaal voor doen. – Rob Basjes, directeur Abena Nederland

Op vrijdagmiddag 20 april jl. vond daarom een bijzonder kick-off evenement plaats bij zorginstelling Dichterbij in Gennep, vlakbij het kantoor van Abena. Het verschil maken, stond tijdens deze kick-off centraal. Maar hoe maak je bij mensen met een verstandelijke beperking het verschil? Daar wist Rob wel raad mee. Hij schreef een brief naar bekende Nederlander Johnny de Mol die het verschil maakt bij deze doelgroep door programma’s zoals Down met Johnny en Syndroom. De boodschap naar Johnny was duidelijk: wij willen graag een middag het verschil maken bij cliënten van Dichterbij en daar hebben we jouw hulp bij nodig!

Quizzen met een warm gevoel

Na een positieve reactie van het management van Johnny de Mol werd een bijzondere dag werkelijkheid. Johnny nam een kijkje achter de schermen en bezocht cliënten van het laagste niveau bij Dichterbij in Gennep. En als kers op de taart presenteerde Johnny een unieke quiz aan samengestelde teams van onze mensen en cliënten van Dichterbij. Er werd gezongen en gedanst. Johnny weet als geen ander hoe hij deze mensen in het zonnetje zet en hen het gevoel geeft dat ze helemaal meedoen.

 

Tranen van geluk. Dat zagen we bij de cliënten van Dichterbij. Toen wisten we het zeker. We maakten die middag het verschil.