vergoeding-incontinentie-verkrijgbaarheid-hulp-zorgverzekeraar
incontinentie-verkrijgbaarheid-hulp-zorgverzekeraar-vergoeding
vergoeding-incontinentie-hulp-zorgverzekeraar-verkrijgbaarheid
vergoeding-hulp-zorgverzekeraar-verkrijgbaarheid-incontinentie
vergoeding-hulp-zorgverzekeraar-verkrijgbaarheid-incontinentie

Stap 1: Meld uw klachten en laat ze onderzoeken

Heeft u plasklachten? Of ongewenst urine- of ontlastingsverlies? Ga dan eerst in gesprek met uw behandelend arts. Meestal is dit de huisarts.

Heeft u al contact met een andere zorgverlener? Bijvoorbeeld een wijkverpleegkundige van de thuiszorg? Of een behandelaar binnen een zorginstelling? Dan kunt u uw klachten ook direct aan deze zorgverlener kenbaar maken. Hij of zij zal de huisarts vervolgens op de hoogte brengen.

Tip: houd een plasdagboek bij

Het helpt de huisarts als deze weet wanneer, hoeveel en hoe vaak u ongeveer plast en urine verliest. Daarom is het zinvol om vóór uw bezoek aan de huisarts een tijdje een ‘plasdagboek’ bij te houden. Tenminste 3 dagen, maar liever nog iets langer. Als u het dagboek 1 tot 2 weken consequent bijhoudt, krijgt de huisarts zeker een representatief beeld. Er zijn veel verschillende soorten plasdagboeken online te vinden. Kijk naar eentje die voor jou makkelijk in te vullen is.

Veel mensen vertellen ons overigens dat het lastig is om precies aan te geven hoeveel urine ze verliezen. Dat is heel begrijpelijk. Probeer het daarom vanuit uw gevoel te beschrijven. Gaat het om druppels, scheutjes of de hele blaasinhoud? Is het eerder een theelepeltje of een kopje? En onthoud: het belangrijkste is dat u hierover open in gesprek gaat met uw zorgverleners; zij zijn er om u te helpen.

Veelgestelde vragen

vragen-zorgverzekeraar-hulp-vergoeding

Mogelijke uitkomsten van uw gesprek met uw (huis)arts

Uw huisarts kan u verschillende dingen adviseren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Voedings- en/of leefstijladvies
  • Medicatie
  • Oefentherapie bij een bekkenbodemfysiotherapeut
  • Verwijzing naar een medisch specialist
  • Een gesprek over continentiehulpmiddelen zoals incontinentiemateriaal

Denkt de huisarts dat incontinentiemateriaal uitkomst kan bieden? Dan verwijst hij of zij u door naar een gespecialiseerd zorgverlener, zodat u deze producten via de zorgverzekering vergoed kunt krijgen. Zie hiervoor stap 2: voorschrift verkrijgen.

Vragen over vergoeding en/of het verkrijgen van incontinentiemateriaal?

Neem contact op met het Abena Adviesteam 0485-581150

zorgverzekering-hulp-vergoeding-verkrijgbaarheid