Oorzaken en oplossingen voor incontinentie tijdens het sporten

Urineverlies tijdens het sporten, hoesten, springen en niezen

Veel vrouwen hebben tijdens het hardlopen, fitnessen of een andere sport weleens last van ongewild urineverlies. Meestal gaat het om enkele druppels of scheutjes urine. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen voor ongewild urineverlies en is het niet nodig om te stoppen met sporten.

Inhoud:

Ongeveer een kwart tot de helft van de vrouwen in Nederland heeft naar schatting te maken met ongewild urineverlies tijdens het sporten. Ook bij andere lichamelijke inspanningen zoals hoesten, springen, bukken, niezen en tillen is de kans op urineverlies aanwezig. Daarom wordt deze vorm van ongewild urineverlies ook wel inspanningsincontinentie of stressincontinentie genoemd.

Urineverlies tijdens het sporten

Oorzaken ongewenst urineverlies tijdens het sporten, hoesten, springen en niezen

Stressincontinentie of inspanningsincontinentie komt vooral voor tijdens en na de zwangerschap en bij vrouwen in de overgang. Door hormonale veranderingen in deze periodes treedt een verzwakking van de bekkenbodemspieren op. De bekkenbodemspieren zijn hierdoor niet langer in staat de extra druk op te vangen die ontstaat tijdens het sporten en andere lichamelijke inspanning zoals hoesten, springen of niezen. Met ongewild urineverlies als gevolg. Bij een zware bevalling bestaat er bovendien kans op inscheuring van het weefsel rondom de vagina en de kringspier. Dit wordt ook wel een (totaal)ruptuur genoemd. Een totaalruptuur ontstaat bij ongeveer 3 op de 100 bevallingen. Stressincontinentie is een van de mogelijke gevolgen van een totaalruptuur.

Oplossingen incontinentie tijdens het sporten, hoesten, springen en niezen

Uit schaamte durven veel mannen en vrouwen niet over ongewild urineverlies te praten. Zelfs de huisarts weet vaak niet van het probleem. In plaats daarvan zoeken veel mensen zelf naar een oplossing zoals het dragen van maandverband. Maandverband en inlegkruisjes zijn echter niet geschikt om urine op te vangen, waardoor lekkages en nare geurtjes kunnen ontstaan. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het mogelijk om urineverlies tijdens het sporten, hoesten, springen en niezen te verminderen of zelfs helemaal te verhelpen.

Bekkenbodemoefeningen en incontinentiemateriaal

  • Na een zwangerschap gaat inspanningsincontinentie soms vanzelf weer over. Zodra de bekkenbodemspieren hersteld zijn van de bevalling verdwijnt het probleem. Bekkenbodemoefeningen kunnen helpen om het herstel te versnellen of zorgen voor een vermindering van de klachten. Een bezoek aan de bekkenbodemfysiotherapeut kan helpen om de bekkenbodemspieren te voelen en bewust te gebruiken.
  • Incontinentiemateriaal is speciaal geschikt voor urineverlies. Betrouwbaar incontinentiemateriaal beschermt tegen lekkages, huidproblemen en nare geurtjes. Met een indicatie van de huisarts komt incontinentiemateriaal bovendien in aanmerking voor een vergoeding.
  • Ook als bekkenbodemoefeningen of bekkenbodemfysiotherapie geen resultaat opleveren, zijn er verschillende behandelingen om urineverlies tijdens het sporten te verminderen of te verhelpen. Plastraining, medicijnen en een chirurgische ingreep zijn voorbeelden van andere mogelijke oplossingen.

Incontinentie is geen reden om te stoppen met sporten. Bewegen is juist goed om urineverlies te verhelpen

Blijven sporten tijdens urineverlies

Ongewild urineverlies is géén reden om te stoppen met sporten. Met behulp van bekkenbodemoefeningen en het juiste incontinentiemateriaal is het niet nodig om te stoppen met activiteiten zoals hardlopen of een bezoek aan de sportschool. Bovendien gaat sporten overgewicht tegen. Bij gevoelige bekkenbodemspieren kan overgewicht zorgen voor het verergeren van ongewild urineverlies of nieuwe klachten veroorzaken.