Consument 

Ga naar zorgprofessional
Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only
Menu

Blaastrainingen: Een gids voor een gezonde blaas

Een gezonde blaas is belangrijk. Voor mensen die problemen met de blaas hebben, is het belangrijk om de blaas gezond te houden door middel van blaastrainingen. Deze trainingen zijn een combinatie van oefeningen die gericht zijn op het versterken van de blaas. In dit artikel lees je wat blaastrainingen zijn, hoe ze werken en waarom ze belangrijk zijn.

Inhoudsopgave

Wat zijn blaastrainingen?

Blaastrainingen zijn oefeningen gemaakt om de blaas te versterken en de controle over de blaas te verbeteren. Deze trainingen zijn nuttig voor mensen met blaasproblemen, bijvoorbeeld voor mensen die hun plas moeilijk kunnen ophouden (urine-incontinentie) of bij mensen die vaak moeten plassen (overactieve blaas), maar kunnen ook preventief gebruikt worden om de blaasgezondheid te behouden. Iedereen kan last hebben van hun blaas. Blaastraining is daarom geschikt voor zowel mannen als vrouwen.

Hoe werken blaastrainingen?

Blaastrainingen zorgen voor een versterking van de spieren rondom de blaas. De belangrijkste spieren die bij de blaas betrokken zijn, zijn de bekkenbodemspieren. Bij blaastrainingen worden de bekkenbodemspieren getraind door middel van specifieke oefeningen. Deze oefeningen bestaan uit het aanspannen en ontspannen van de bekkenbodemspieren gedurende een bepaalde tijd. Na verloop van tijd kunnen deze spieren sterker worden, wat kan leiden tot een betere controle over de blaas. Bekkenbodemspieren worden vaak geassocieerd met vrouwen, terwijl mannen deze ook hebben.  Daarom is het belangrijk om te weten dat ook mannen blaastraining door middel van bekkenbodemoefeningen kunnen doen.  

Naast spiertraining omvatten blaastrainingen ook gedragsaanpassingen, zoals het plannen van toiletbezoeken op vaste tijdstippen, niet te veel drinken voor het slapengaan en het verminderen van het gebruik van cafeïne en alcohol, die de blaas kunnen irriteren.

Abena Adviesteam - neem contact op met onze zorgadviseurs

Ons adviesteam staat voor je klaar

Onze zorgadviseurs Anita, Vera, Jolanda en Miranda helpen je graag en voorzien je van advies op maat.

Waarom is blaastraining belangrijk?

Je blaas trainen kan belangrijk zijn om weer controle over je blaas te krijgen en problemen met urineverlies te verminderen. Andere redenen waarom je blaas trainen belangrijk zijn:

  1. Meer zekerheid: Door de blaas beter te kunnen beheersen, kunnen mensen met blaasproblemen weer normaal deelnemen aan activiteiten zonder zich zorgen te maken over ongewild urineverlies.
  2. Voorkomen van blaasproblemen: Blaastrainingen kunnen ook helpen om problemen met de blaas in de toekomst te voorkomen. Het helpt de blaas gezond houden, vooral als iemand risico loopt op blaasproblemen.
  3. Gemakkelijk te doen: Blaastrainingen zijn eenvoudig en kunnen thuis worden gedaan. Je hebt geen speciale apparatuur nodig, en het is iets dat je rustig kunt doen.

Tips voor blaastraining

Hier zijn een paar eenvoudige tips om te beginnen met het trainen van je blaas:

  1. Vind een rustige plek: Zoek een rustige plek waar je de oefeningen kunt doen zonder te worden gestoord.
  2. Adem rustig: Probeer rustig door te ademen terwijl je de oefeningen doet. Dit helpt je om te ontspannen.
  3. Wees geduldig: Blaastrainingen hebben tijd nodig om resultaten te laten zien. Wees geduldig en blijf oefenen.
  4. Geef niet op: Doe de oefeningen regelmatig, bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde tijdstip. Je zou hiervoor een blaastraining schema kunnen maken en bijhouden.
  5. Raadpleeg een professional: Als je twijfelt over welke oefeningen goed voor jou zijn, praat dan met een arts of bekkenbodemfysiotherapeut. Ze kunnen je advies op maat geven. Controleer uw verzekeringspolis; in sommige gevallen worden de behandelingen vergoed door uw zorgverzekeraar.

Blaastraining is een goede manier om de bekkenbodemspieren te versterken en te controleren en de  blaas beter te krijgen. Onthoud dat het tijd kost om resultaten te zien, dus wees geduldig en doe de oefeningen regelmatig (bijvoorbeeld via een blaastraining schema). Vraag bij twijfel altijd om professioneel advies.

Abena helpt je graag

Blaastraining helpt meestal niet meteen en ook verdwijnen de klachten niet helemaal, maar kunnen wel minder worden. Het kan zijn dat je een tijdje geholpen bent met betrouwbaar incontinentiemateriaal.  Ons brede assortiment aan incontinentieproducten met verschillende vormen, maten en absorpties is geschikt voor iedereen. Voor vrouwen én mannen. Of je nu enkele druppels urine verliest of je gehele blaasinhoud. 

Bestel hier een proefpakket  of koop het product in onze webshop 

Heb je hulp nodig bij het vinden van het juiste product? Vul dan onze keuzehulp in of neem contact op met een van onze Zorgadviseurs. Zij helpen je graag.

Bestel een proefpakket

Weet je niet welk product je nodig hebt? Zoek het juiste incontinentieproduct van Abena en bestel een proefpakket.

Aanbevolen producten

Gerelateerde artikelen

urineverlies na een bevalling

Urineverlies na een bevalling

Lees meer
Abena bekkenfysiotherapie bij incontinentie

Bekkenfysiotherapie bij incontinentie

Lees meer
Abena bekkenbodemoefeningen bij incontinentie

Bekkenbodemoefeningen

Lees meer

Ons kenniscentrum

Bij Abena bieden we professionele hulp bij jouw dagelijkse verzorging en bescherming. In ons kenniscentrum lees je alles over de oorzaken en oplossingen bij incontinentie, krijg je tips voor de juiste huidverzorging en persoonlijke hygiëne.